سرستون ساسانی باغ چهلستون کجا برده شده؟
وضعیت نگران کننده سنگ سازه های تاریخی اصفهان
از: دکتر شاهین سپنتا
کميته بين المللی نجات پاسارگاد
اگر این روزها دیداری از باغ چهلستون داشته باشید، از سرستون ساسانی که تا چندی پیش در این باغ قرار داشت، اثری نمی یابید. وضعیت دیگر سنگ سازه های تاریخی نیز که در گوشه ای از باغ موزه چهلستون در بدترین شرایط به حال خود رها شده اند، بسیار نابسامان و نگران کننده است.
سرستون ساسانی:
پیش از این یکی از دو سرستون مربوط به دوران ساسانی در اصفهان، در شرایطی نامطلوب برای دیدار بازدید کنندگان در یکی از ایوان های جنوبی باغ چهلستون نگهداری می شد اما اکنون اطلاع دقیقی از وضعیت این سرستون در دست نیست و اگرچه شنیده ها حاکی است که به انبار ادراه میراث فرهنگی اصفهان منتقل شده، اما گزارشی رسمی در این مورد منتشر نشده است و این نگرانی وجود دارد که در شرایطی نامطلوب تر از گذشته قرار داشته و از آسیب های احتمالی به دور نباشد.
سرستون یاد شده مدت ها در گوشه ای از باغ چهلستون به حال خود رها شده بود و سپس به محوطه استانداری اصفهان برده شد و دوباره به باغ چهلستون بازگردانده شد و برخی از بازدیدکنندگان از آن به عنوان نشیمنگاه استفاده می کردند. سرانجام پس از مدتی به صورت وارونه در یکی از ایوان های شرقی باغ قرارداده شد، اما در حال حاضر خبر دقیقی از سرنوشت آن در دست نیست.
سر ستون سنگی نگهداری شده در چهلستون 68 سانتیمتر ارتفاع داشت و در یک روی آن نگاره از یکی از پادشاهان ساسانی دیده می شد که دکتر علیرضا جعفری زند، باستان شناس، در کتاب « اصفهان پیش از اسلام » آن را نگاره ای از خسرو پرویز می داند. در پهلوی دیگر سرستون نیز نگاره یگانه ای از نیم تنه آناهیتا در هاله ای همراه با شعله های آتش و تن پوشی مروارید دوزی شده، نقش شده است. در دو پهلوی دیگر سرستون هم نگاره هایی از درخت زندگی دیده می شود که یکی از رو برو و دیگری از پشت سر شاه غنچه گلی را به او تقدیم می کنند.
خوشبختانه سرستون دیگر ساسانی که در اصفهان یافت شده، از سرنوشت بهتری برخوردار است و اکنون با شماره ثبت 608 در موزه ایران باستان نگهداری می شود. بر پهلوهای این سرستون هم نگاره هایی از خسروپرویز و آناهیتا همراه با نقش های گل گندمی در کنار گل سرخ ایرانی دیده می شود.
گزارش ها حاکی است که این دو سر ستون در محوطه هفت حوض تالار تیموری اصفهان از زیر خاک پیدا شد؛ هرچند که برخی از پژوهشگران از جمله هرتسفلد حدس زده اند که آن ها را از کرمانشاه به اصفهان آورده اند. با این همه دکتر جعفری زند معتقد است: بدون هیچ تردیدی سرستون های یاد شده به بنایی در اصفهان تعلق داشته اند که احتمالا جایی در نزدیکی میدان نقش جهان بوده است، یعنی منطقه ای از جی باستان؛ و شاید زمانی که کاخ های صفوی پی ریزی می شدند، آنها به دست آمده اند و دوباره در زمانی کوتاه بعد از فلاندن به دلایلی که نمی دانیم، سر از خاک درآورده اند و یا در گوشه ای، از نظر ها مستور مانده اند، تا سال 1306 که وجود آن ها گزارش شده است.
پایه ستون های کاخ سرپوشیده:
وضعیت دیگر سنگ سازه های نگهداری شده در باغ چهلستون نیز نگران کننده است. گفته می شود که به زودی چهارپایه ستون سنگی فواره دار که در چهارگوشه استخر باغ چهلستون نصب شده اند، قرار است از جای خود برداشته شوند و به محل دیگری همچون انبار سازمان میراث فرهنگی یا محلی که قرار است در آینده ساخته شود، منتقل شوند. هریک از این پایه ستون ها دربرگیرنده چهار تندیس از دخترکانی با بالاتنه برهنه، دامن کوتاه و موهای نمایان، چهره ای آراسته با گردنبد مروارید بر گردن و بازوبندی به بازو هستند درحالی که چهار سر شیر را در دست دارند. گرچه گفته می شود که جابجایی این پایه ستون ها با هدف نگهداری مطلوب تر و در امان ماندن از برف و باران انجام خواهد شد اما شنیده ها حاکی است که این پایه ستون ها به خاطر نداشتن حجاب و عدم تطابق با موازین شرعی قرار است از نظرها دور شوند.
این پایه ستون های چهارگانه در اصل متعلق به "کاخ سرپوشیده" از کاخ های صفوی اصفهان بوده اند. اگرچه این کاخ زیبا در دوران قاجار به دست ظل السلطان حاکم مستبد اصفهان ویران شد اما در یکی از نقاشی های برجای مانده از کاخ سرپوشیده، این چهار پایه ستون را می توان دید که در داخل حوض قرار دارند و از روزنه هایی که به همین منظور در این پایه ستون ها ایجاد شده آب به درون حوض فواره می زند.
سنگ سازه های دیگر:
سنگاب ها، سنگ نگاره ها، شیر سنگی و پایه ستون هایی سنگی با سر شیر به همراه تعدای سنگ قبر از دیگر آثار تاریخی دوران صفوی و پس از آن است که در گوشه جنوبی و شرقی باغ چهلستون در کنار باغچه ها و در گوشه ایوان ها به حال خود رها شده اند و یا از آن ها به عنوان زیرگلدانی در کنار سطل زباله و تابلوی راهنمای سرویس بهداشتی استفاده کرده اند. تعدادی از این آثار هم که سالم تر از بقیه بوده اند در صندوق های بزرگ چوبی قرار داده شده اند و گویا می خواهند آن ها را از باغ خارج کنند.
در حقیقت باغ موزه چهلستون که در فاصله چند متری استانداری اصفهان قرار دارد به فراموشخانه آثار تاریخی تبدیل شده است و دارای بدترین شرایط نگهداری سنگ سازه های تاریخی است.
به این ترتیب به نظر می رسد تا هنگامی که شهر تاریخی اصفهان از داشتن یک موزه بزرگ و مجهز محروم باشد، اگر بسیاری از آثار تاریخی این شهر در اثر بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی نابود نشوند، یا باید آن ها را در دیگر موزهای جهان یافت و یا در گوشه های خاک گرفته باغ ها یا انبارهای میراث فرهنگی به جستجوی آن ها پرداخت.
وضعیت نگران کننده سنگ سازه های تاریخی اصفهان
از: دکتر شاهین سپنتا
کميته بين المللی نجات پاسارگاد
اگر این روزها دیداری از باغ چهلستون داشته باشید، از سرستون ساسانی که تا چندی پیش در این باغ قرار داشت، اثری نمی یابید. وضعیت دیگر سنگ سازه های تاریخی نیز که در گوشه ای از باغ موزه چهلستون در بدترین شرایط به حال خود رها شده اند، بسیار نابسامان و نگران کننده است.
سرستون ساسانی:
پیش از این یکی از دو سرستون مربوط به دوران ساسانی در اصفهان، در شرایطی نامطلوب برای دیدار بازدید کنندگان در یکی از ایوان های جنوبی باغ چهلستون نگهداری می شد اما اکنون اطلاع دقیقی از وضعیت این سرستون در دست نیست و اگرچه شنیده ها حاکی است که به انبار ادراه میراث فرهنگی اصفهان منتقل شده، اما گزارشی رسمی در این مورد منتشر نشده است و این نگرانی وجود دارد که در شرایطی نامطلوب تر از گذشته قرار داشته و از آسیب های احتمالی به دور نباشد.
سرستون یاد شده مدت ها در گوشه ای از باغ چهلستون به حال خود رها شده بود و سپس به محوطه استانداری اصفهان برده شد و دوباره به باغ چهلستون بازگردانده شد و برخی از بازدیدکنندگان از آن به عنوان نشیمنگاه استفاده می کردند. سرانجام پس از مدتی به صورت وارونه در یکی از ایوان های شرقی باغ قرارداده شد، اما در حال حاضر خبر دقیقی از سرنوشت آن در دست نیست.
سر ستون سنگی نگهداری شده در چهلستون 68 سانتیمتر ارتفاع داشت و در یک روی آن نگاره از یکی از پادشاهان ساسانی دیده می شد که دکتر علیرضا جعفری زند، باستان شناس، در کتاب « اصفهان پیش از اسلام » آن را نگاره ای از خسرو پرویز می داند. در پهلوی دیگر سرستون نیز نگاره یگانه ای از نیم تنه آناهیتا در هاله ای همراه با شعله های آتش و تن پوشی مروارید دوزی شده، نقش شده است. در دو پهلوی دیگر سرستون هم نگاره هایی از درخت زندگی دیده می شود که یکی از رو برو و دیگری از پشت سر شاه غنچه گلی را به او تقدیم می کنند.
خوشبختانه سرستون دیگر ساسانی که در اصفهان یافت شده، از سرنوشت بهتری برخوردار است و اکنون با شماره ثبت 608 در موزه ایران باستان نگهداری می شود. بر پهلوهای این سرستون هم نگاره هایی از خسروپرویز و آناهیتا همراه با نقش های گل گندمی در کنار گل سرخ ایرانی دیده می شود.
گزارش ها حاکی است که این دو سر ستون در محوطه هفت حوض تالار تیموری اصفهان از زیر خاک پیدا شد؛ هرچند که برخی از پژوهشگران از جمله هرتسفلد حدس زده اند که آن ها را از کرمانشاه به اصفهان آورده اند. با این همه دکتر جعفری زند معتقد است: بدون هیچ تردیدی سرستون های یاد شده به بنایی در اصفهان تعلق داشته اند که احتمالا جایی در نزدیکی میدان نقش جهان بوده است، یعنی منطقه ای از جی باستان؛ و شاید زمانی که کاخ های صفوی پی ریزی می شدند، آنها به دست آمده اند و دوباره در زمانی کوتاه بعد از فلاندن به دلایلی که نمی دانیم، سر از خاک درآورده اند و یا در گوشه ای، از نظر ها مستور مانده اند، تا سال 1306 که وجود آن ها گزارش شده است.
پایه ستون های کاخ سرپوشیده:
وضعیت دیگر سنگ سازه های نگهداری شده در باغ چهلستون نیز نگران کننده است. گفته می شود که به زودی چهارپایه ستون سنگی فواره دار که در چهارگوشه استخر باغ چهلستون نصب شده اند، قرار است از جای خود برداشته شوند و به محل دیگری همچون انبار سازمان میراث فرهنگی یا محلی که قرار است در آینده ساخته شود، منتقل شوند. هریک از این پایه ستون ها دربرگیرنده چهار تندیس از دخترکانی با بالاتنه برهنه، دامن کوتاه و موهای نمایان، چهره ای آراسته با گردنبد مروارید بر گردن و بازوبندی به بازو هستند درحالی که چهار سر شیر را در دست دارند. گرچه گفته می شود که جابجایی این پایه ستون ها با هدف نگهداری مطلوب تر و در امان ماندن از برف و باران انجام خواهد شد اما شنیده ها حاکی است که این پایه ستون ها به خاطر نداشتن حجاب و عدم تطابق با موازین شرعی قرار است از نظرها دور شوند.
این پایه ستون های چهارگانه در اصل متعلق به "کاخ سرپوشیده" از کاخ های صفوی اصفهان بوده اند. اگرچه این کاخ زیبا در دوران قاجار به دست ظل السلطان حاکم مستبد اصفهان ویران شد اما در یکی از نقاشی های برجای مانده از کاخ سرپوشیده، این چهار پایه ستون را می توان دید که در داخل حوض قرار دارند و از روزنه هایی که به همین منظور در این پایه ستون ها ایجاد شده آب به درون حوض فواره می زند.
سنگ سازه های دیگر:
سنگاب ها، سنگ نگاره ها، شیر سنگی و پایه ستون هایی سنگی با سر شیر به همراه تعدای سنگ قبر از دیگر آثار تاریخی دوران صفوی و پس از آن است که در گوشه جنوبی و شرقی باغ چهلستون در کنار باغچه ها و در گوشه ایوان ها به حال خود رها شده اند و یا از آن ها به عنوان زیرگلدانی در کنار سطل زباله و تابلوی راهنمای سرویس بهداشتی استفاده کرده اند. تعدادی از این آثار هم که سالم تر از بقیه بوده اند در صندوق های بزرگ چوبی قرار داده شده اند و گویا می خواهند آن ها را از باغ خارج کنند.
در حقیقت باغ موزه چهلستون که در فاصله چند متری استانداری اصفهان قرار دارد به فراموشخانه آثار تاریخی تبدیل شده است و دارای بدترین شرایط نگهداری سنگ سازه های تاریخی است.
به این ترتیب به نظر می رسد تا هنگامی که شهر تاریخی اصفهان از داشتن یک موزه بزرگ و مجهز محروم باشد، اگر بسیاری از آثار تاریخی این شهر در اثر بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی نابود نشوند، یا باید آن ها را در دیگر موزهای جهان یافت و یا در گوشه های خاک گرفته باغ ها یا انبارهای میراث فرهنگی به جستجوی آن ها پرداخت.
نمایی از سرستون ساسانی اصفهان که در موزه ایران باستان نگهداری می شود
نمایی ديگر از سرستون ساسانی اصفهان که در موزه ایران باستان نگهداری می شود
اين هم نتيجه ی فعالیت ها در سایت باستان شناسی غرب باغ چهلستون
سرستون ساسانی که اکنون از سرنوشت آن خبری در دست نیست
پایه ستون کاخ سرپوشیده در کنار استخر چهلستون
پایه ستون کاخ سرپوشیده در کنار استخر چهلستون
______________________________
حق و حساب رسید ، آخوند و پشتیبانانش عمامه ها را بالا تر و دلگرمتر بایران و ایرانی کشی ادامه دهند
پنجشنبه، 20 فروردین ماه 1388 برابر با 2009 Thursday 09 April
حقوق ماهیانه رژیم به صدهزار کارگر فلسطینی
پنجشنبه، 20 فروردین ماه 1388 برابر با 2009 Thursday 09 April
حقوق ماهیانه رژیم به صدهزار کارگر فلسطینی
.
سایت آفتاب: اسماعیل هنیه که اخیراً از ایران دیدار کرده و سخنانش در شماره روز پنجشنبه روزنامه لبنانی السفیر منتشر شده، گفت: «نتیجه دیدارم از ایران حمایت مالی از فلسطین به ارزش 250 میلیون دلار و ارائه چند طرح برای حمایت مالی و اقتصادی مستقیم از دولت فلسطین بود».
هنیه همچنین گفت: «از جمله این کمکها برای مثال اختصاص 120 میلیون دلار برای حمایت مالی از دولت فلسطین در سال 2007 و نیز اختصاص 45 میلیون دلار برای پرداخت حقوق کارمندان سه وزارتخانه از وزارتخانههای فلسطینی و پرداخت مطالبات خانوادههای فلسطینی برای شش ماه است».
وی افزود: «ایران پذیرفته به 100 هزار کارگر فلسطینی در ماه 100 دلار بپردازد و برای شش ماه به این کار ادامه دهد که جمع آن 60 میلیون دلار میشود».
به گفته وی "ایران همچنین پذیرفته به هر کدام از سه هزار ماهیگیری که از چند ماه پیش از رفتن به دریا محروم شدهاند، در ماه 100 دلار بپردازد و تا شش ماه به این کار ادامه دهد که جمع کل آن 1.8 میلیون دلار میشود».
نخستوزیر فلسطین در پایان گفت: «ایران مرکز فرهنگی فلسطین با ارزش 15 میلیون دلار خواهد ساخت و دو هزار خانه ویرانشده را به ارزش کل 20 میلیون دلار ترمیم خواهد کرد
سایت آفتاب: اسماعیل هنیه که اخیراً از ایران دیدار کرده و سخنانش در شماره روز پنجشنبه روزنامه لبنانی السفیر منتشر شده، گفت: «نتیجه دیدارم از ایران حمایت مالی از فلسطین به ارزش 250 میلیون دلار و ارائه چند طرح برای حمایت مالی و اقتصادی مستقیم از دولت فلسطین بود».
هنیه همچنین گفت: «از جمله این کمکها برای مثال اختصاص 120 میلیون دلار برای حمایت مالی از دولت فلسطین در سال 2007 و نیز اختصاص 45 میلیون دلار برای پرداخت حقوق کارمندان سه وزارتخانه از وزارتخانههای فلسطینی و پرداخت مطالبات خانوادههای فلسطینی برای شش ماه است».
وی افزود: «ایران پذیرفته به 100 هزار کارگر فلسطینی در ماه 100 دلار بپردازد و برای شش ماه به این کار ادامه دهد که جمع آن 60 میلیون دلار میشود».
به گفته وی "ایران همچنین پذیرفته به هر کدام از سه هزار ماهیگیری که از چند ماه پیش از رفتن به دریا محروم شدهاند، در ماه 100 دلار بپردازد و تا شش ماه به این کار ادامه دهد که جمع کل آن 1.8 میلیون دلار میشود».
نخستوزیر فلسطین در پایان گفت: «ایران مرکز فرهنگی فلسطین با ارزش 15 میلیون دلار خواهد ساخت و دو هزار خانه ویرانشده را به ارزش کل 20 میلیون دلار ترمیم خواهد کرد
_________________________
معاون سياسي ـ امنيتي استاندار اردبيل:
.
جشن هستهاي جشن عزت ايرانيان است
جشن هستهاي جشن عزت ايرانيان است
.
خبرگزاري فارس: معاون سياسي-امنيتي استاندار اردبيل گفت: جشن هستهاي جشن عزت و افتخار ايرانيان است كه در تاريخ براي هميشه به ثبت رسيده است.به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، فيروز احمدي صبح امروز در آيين جشن هستهاي در اردبيل اظهار داشت: دستيابي جوانان برومند اين مرز و بوم به دانش نوين هستهاي موجي از شادي و غرور را در جامعه بهدنبال داشت و اين پيروزي مايه ناكامي و سرافكندگي دشمنان شد. معاون استاندار اردبيل روز 20 فروردين را در تاريخ ملت ايران روز درخشان و برگ زرين ناميد و گفت: بعد از روي كار آمدن دولت نهم، رئيسجمهور كشورمان در يك جسارت و درايت مثالزدني قفلهاي تحريم و تهديد را شكستند و بدون كوچكترين ترسي در برابر ياوهسرايي و گستاخي غرب ايستادند. احمدي به دستاوردهاي 30 ساله انقلاب به ويژه در عرصه علوم و فناوري نوين و تكنولوژي جهاني اشاره كرد و افزود: در 30 سال گذشته به اندازه تمام تاريخ اين مملكت اقدامات ماندگار و بينظير صورت گرفته كه دستيابي ايرانيان به دانش هستهاي در سرلوحه اين ماندگاري است. معاون سياسي ـ امنيتي استاندار اردبيل برخي شيطنتهاي استكبار در برهم زدن وحدت و همدلي ملت و مسئولان را يادآور شد و اظهار داشت: ما نبايد اجازه بروز چنين افكار پليدي را بدهيم، بلكه بايد با وحدت و همدلي حضور مقتدر خود را اثبات كنيم. احمدي تداوم راه شروع شده را تنها راه نااميدي و يأس دشمنان عنوان كرد و از نسل سوم انقلاب خواست از دستاوردهاي ارزشمند اين انقلاب به خوبي دفاع كنند.
خبرگزاري فارس: معاون سياسي-امنيتي استاندار اردبيل گفت: جشن هستهاي جشن عزت و افتخار ايرانيان است كه در تاريخ براي هميشه به ثبت رسيده است.به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، فيروز احمدي صبح امروز در آيين جشن هستهاي در اردبيل اظهار داشت: دستيابي جوانان برومند اين مرز و بوم به دانش نوين هستهاي موجي از شادي و غرور را در جامعه بهدنبال داشت و اين پيروزي مايه ناكامي و سرافكندگي دشمنان شد. معاون استاندار اردبيل روز 20 فروردين را در تاريخ ملت ايران روز درخشان و برگ زرين ناميد و گفت: بعد از روي كار آمدن دولت نهم، رئيسجمهور كشورمان در يك جسارت و درايت مثالزدني قفلهاي تحريم و تهديد را شكستند و بدون كوچكترين ترسي در برابر ياوهسرايي و گستاخي غرب ايستادند. احمدي به دستاوردهاي 30 ساله انقلاب به ويژه در عرصه علوم و فناوري نوين و تكنولوژي جهاني اشاره كرد و افزود: در 30 سال گذشته به اندازه تمام تاريخ اين مملكت اقدامات ماندگار و بينظير صورت گرفته كه دستيابي ايرانيان به دانش هستهاي در سرلوحه اين ماندگاري است. معاون سياسي ـ امنيتي استاندار اردبيل برخي شيطنتهاي استكبار در برهم زدن وحدت و همدلي ملت و مسئولان را يادآور شد و اظهار داشت: ما نبايد اجازه بروز چنين افكار پليدي را بدهيم، بلكه بايد با وحدت و همدلي حضور مقتدر خود را اثبات كنيم. احمدي تداوم راه شروع شده را تنها راه نااميدي و يأس دشمنان عنوان كرد و از نسل سوم انقلاب خواست از دستاوردهاي ارزشمند اين انقلاب به خوبي دفاع كنند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر